نوکیا با این ۳ قدم دوباره قلب ها را تسخیر می کند

موفقیتی که نوکیا در تاریخ موبایل تجربه کرده مشابه ندارد. در سال ۲۰۰۷ وقتی اپل اولین آیفون را معرفی می کرد، از هر ۲ گوشی که در بازار فروش می رفت یکی متعلق به نوکیا بود و این شرکت فنلاندی امپراتور بلامنازع دنیای موبایل به حساب می آمد. اما همانطور که قوی ترین حکومت ها با اشتباهاتشان از صحنه ی روزگار محو شدند، تاج و تخت نوکیا هم همیشگی نبود و این شرکت فنلاندی به مرور نابود شد.

در مورد دلایل شکست نوکیا بسیار صحبت شده است. به طور خلاصه مشکل اینجا بود که نوکیا هرگز فکر نمی کرد گوشی های هوشمند تمام لمسی فراگیر شوند و زمانی که این موضوع را فهمید، کار از کار گذشته بود. نوکیا سعی کرد با تولید گوشی های هوشمند تمام لمسی مجهز به ویندوز فون رقبای اندرویدی و آیفون را شکست دهد اما انتخاب این پلتفرم هم اشتباه دومی بود که مثل تیر خلاص بر پیکر شرکت فنلاندی عمل کرد و نام نوکیا از دنیای موبایل حذف شد.

نوکیا ظرف ۲ سال به جمع ۱۰ تولید کننده برتر موبایل برگشت

حالا مدتی است نوکیا استراتژی های اشتباه قبلی را کنار گذاشته و تلاش می کند مثل دیگران، گوشی های جذاب اندرویدی تولید کند. این بار گروهی از کارمندان سابق نوکیا دور هم جمع شدند و با تاسیس شرکتی به نام HMD، طراحی و بازاریابی گوشی های جدید اندرویدی را بر عهده گرفتند. شرکت تازه تاسیس HMD در دورانی که گوشی های موبایل هر روز گران تر می شوند، موفق شده با ساخت محصولاتی با صرفه، ظرف کمتر از ۲ سال نام نوکیا را به جمع ۱۰ تولید کننده برتر موبایل بازگرداند. اما نوکیا در کنار گوشی های جذاب اندرویدی ناگهان از ۲ موبایل غیر هوشمند دکمه ای پرده برداشت که در حقیقت نسخه مدرن شده از محصولات قدیمی این شرکت به حساب می آمدند.

شرکت فنلاندی اول نسخه جدیدی از نوکیا ۳۳۱۰ (بررسی دیجیاتو) عرضه کرد که در زمان خود ۱۲۶ میلیون عدد فروخته بود و به یکی از محبوب ترین موبایل های تاریخ تبدیل شده بود. اما کمی بعد در نمایشگاه موبایل بارسلون نوکیا ۸۱۱۰ رونمایی شد که سالها قبل به «موبایل موزی» معروف بود. نوکیا ۸۱۱۰ جدید این بار در رنگ زرد تولید شده بود تا حتی از قبل هم به موز شبیه تر باشد.

نوکیا برای معرفی این محصول در غرفه خود یک سبد موز گذاشته بود و ۸۸۱۰ جدید را داخل آن قرار داده بود تا کوچکترین تردیدی در مورد شباهت این گوشی به موز باقی نماند. اما چیزی که از شوخی های نوکیا هم عجیب تر به نظر می رسید برچسب قیمت ۸۰ یورویی بود که روی این محصول به چشم می خورد. با همین هزینه یا کمی بالاتر، گوشی های اقتصادی اندرویدی مثل نوکیا ۱ قابل خرید هستند که حداقل به کاربر امکان می دهند اپلیکیشن هایی مثل تلگرام یا اسپاتیفای را روی گوشی خود نصب کنند یا ایمیل بفرستند.

نویسنده مطلب: شهرام یزدان پناه

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz